Sindromul Camera 3

Sindromul Camera 3

Un cunoscut al meu, un baiat de vreo 30 de ani, crescut la casa de copii, a fost dat afara de la locul lui de munca, pentru ca „s-a luat in gura” cu sefa.
Garsoniera in care sta este un bloc ANL, primit de la guvern, cu conditia sa aiba loc de munca.
Ne-am strans vreo 2 amici de-ai lui si am incercat sa-l ajutam, ne-am rugat si am dat telefoane pentru el: „Stiti cumva vreun loc de munca?”
De meserie este ajutor de brutar.

I-am gasit 4 oferte, pe masura calificarii lui: la o fabrica de paine, la o multinationala la banda, la o brutarie si la o pensiune, insa la pensiune doar in week-end, la nunti. Daca s-ar fi dus 4 week-end-uri pe luna, ar fi facut bani cu putin sub salariul meu, care merg in fiecare zi la munca.

Ce credeti ca a ales el?
A ales „Camera 3” !

Fabrica de paine a refuzat-o deoarece patronul de acolo i-a vorbit cumva insuficient de politicos intr-o discutie in urma cu 5 ani.
La multinationala a fost invitat la interviu, dar nu s-a dus pentru ca acolo se da un test si era sigur ca nu va lua acel test.
Brutaria s-a temut ca nu o gaseste in cartierul unde i-am spus ca se afla, si ca oricum patronul de acolo nu-l cunoaste, chiar daca am vorbit pentru el si il astepta, avea nevoie de el.
Iar la pensiune sa mearga doar sambata si duminica, la nunti, la spalat de vase, curatat de cartofi, etc, nici macar nu a luat in calcul aceasta varianta, nu se punea problema.

Asa ca a mai ramas doar: „CAMERA 3”

Cine sau ce este „camera 3”?
Camera 3 este camera 3 de la AJOFM – Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca.
N-ar fi nicio problema nici cu „Camera 3”, dar cei de acolo deja il cunosc si nu au reusit pana acum sa ii ofere ceva pe masura „pregatirii” lui „speciale”, oricat s-au straduit.
Oricum lui ii trebuie doar hartie prin care sa demonstreze ca se afla in cautarea unui loc de munca, altfel pierde ANL-ul in care sta si ajunge pe strada.

M-am cutremurat de aceasta mentalitate clara de asistat social.

M-am gandit ca baiatul are mentalitatea de „asistat social” datorita copilariei in orfelinat – statul imi da ghete in picioare, statul imi pune ciorba in farfurie, statul imi da un pat sa dorm, statul e tata si mama, etc.

Eu nu am crescut in orfelinat, dar si mie mi-a murit mama cand aveam 11 ani. M-a crescut tata singur, dar nu am cerut la nimeni nimic. Nici macar nu mi-a trecut vreodata prin cap ca altcineva ar trebui sa-mi poarte de grija.

Dar acest caz si poate multe altele asemanatoare pot fi considerate cazuri izolate. Insa exista un „stat asistential” pe planeta, si anume Suedia. Statul suedez ofera o protectie sociala cum greu ne putem imagina, este cel mai „asistential” stat. Indiferent cat esti de lenes sau cat de mult te apasa „lipsa chefului de munca”, in Suedia nu stai nici in strada, nici nu mori de foame.

Acum Romania nu e Suedia, si nici nu cred ca Suedia ar fi un model bun.

Dar ii spuneam amicului meu: „Daca din 4 oferte tu le-ai refuzat pe toate, o sa ajungi pe strada, si crede-ma ca nu e nimeni vinovat de asta, nici Dumnezeu, nici oamenii, nici guvernul, nimeni, ci doar tu si lenea ta”.

Oare gresesc?
Poate ca nu inteleg eu cum functioneaza o astfel de mentalitate.
Poate este nevoie de un mare efort ca sa te debarasezi de sindromul de „asistat social” si sa incerci sa-ti castigi macar painea cea de toate zilele cu mainile tale.

Daca Dumnezeu iti da sanatate sa poti munci, de ce sa iti mai plangi de mila pe la usa „camerei 3”?

Dar ce-i de facut cand sindromul „Camera 3” se furiseaza in Biserica, sub masca: „mie mi se cuvine asa si asa”, sau „nu are nimeni grija de mine” sau „nu ma baga nimeni in seama” sau „nu mi se da cinstea pe care o merit, la valoarea mea”?
Aceasta este un fel de mentalitate de „asistat bisericesc” si ca sa scapi de ea trebuie doar sa muncesti !
Dar de data asta sa muncesti in „via lui Cristos”, adica sa te dedici trup si suflet semenilor, Evangheliei, sa te dedici lui Dumnezeu.

Ioan Ciobota

Lasă un răspuns

